Joe Pine reisde de afgelopen weken door Europa en kwam ook naar Nederland. Dankzij het jarenlange prettige contact tussen de koning van de experience economy, het team van EventBranche.nl / NEXTLIVE en het team van D&B Eventmarketing ontstond een uitgebreid interview-moment in Hilversum. In deel twee: de digitale shift van experiences als gevolg van COVID.
In diverse aflevering nemen we je graag mee in Pine's zienswijze: van experience naar transformation economy, met een nog grotere en essentiëlere rol voor live en experiences. Waar Pine in deel 1 van deze online video-serie ons meenam in 30 jaar experience economy, kijkt hij nu naar de digitale shift van experience, door de COVID-maatregelen. Onder de video vertaalt gastheer Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing, dat de afgelopen weken veel kennis over relatiemarketing evenementen en ook online relatiemarketing events deelde, de visie van Pine naar de praktijk: online heeft live events beter gemaakt.
We legden de uitspraken van Joe Pine voor aan Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing.
"De live beleving blijft veel intenser. Er zijn geen communicatiemiddelen die, zoals live events, de vijf zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven en voelen) ‘aanraken’. Maar dat wil niet zeggen dat digitale events niet een geweldige toevoeging zijn die, zeker in de hybride combinatie, zeer interessant kunnen zijn in de communicatiemix. In korte tijd hebben we kunnen leren hoe je digitale events succesvol kunt maken, mét interactie en beleving. Daarnaast zijn er allerlei technologieën in ontwikkeling (zoals Virtual en Augmented Reality) die digitale events nog interessanter maken.
Misschien moeten we live en online dan ook minder tegen elkaar afzetten maar juist kijken naar het doel van het event en welk type event daar het beste bij aansluit. Zo zien we nu dat met name internationale bedrijven inzetten op de combinatie van live en digitaal. Om daarmee ook de footprint van hun buitenlandse gasten te verlagen, én efficiënter te kunnen werken. Maar er zijn bijvoorbeeld ook bedrijven die na corona blijven inzetten op digitaal met hun kennis intensieve events omdat ze merken dat hun doelgroepen die liever online volgen.
"Er zijn heel veel lessen te trekken uit 2 jaar online events organiseren. Natuurlijk zijn er de voor de hand liggende lessen zoals het verzamelen van data en het on demand terugkijken van events. En natuurlijk het feit dat we, na twee jaar naar schermen kijken, een nog kortere aandachtsspanne hebben en je dus beter moet kijken naar een goed doordachte programma-opbouw. Ellenlange sprekers passen daar bijvoorbeeld niet meer in en niet voor niets worden steeds meer professionele regisseurs ingezet voor het podiumprogramma."
"Maar meer interessant is om te merken dat de live events door online echt anders, én beter, geworden zijn. Zo kijken evenementen makers veel meer naar een event als contentgenerator. Niet meer als één moment, maar als een beleving waarin talloze contentmomenten gecreëerd kunnen worden die je vooraf en achteraf kunt inzetten om met je doelgroep te communiceren. Dat vraagt om een andere, meer overkoepelende visie van de eventmaker die van te voren een contentplanning zal moeten maken."
"Daarnaast is het mooi om te zien dat er ook in de live events steeds meer design en video ingezet wordt. Events krijgen daarmee hun eigen huisstijl en dat draagt weer bij aan de effectiviteit."
- 30 jaar Experience Economy: beleving is de sleutel tot aankoop
- Experiences, Covid en de Digital Shift
- Experiences, data en customizen
- The Transformation Economy: wat is het?
- The Transformation Economy en generatie Z (coming soon)
- Wie is de Disney van The Transformation Economy? (coming soon)
Bron: Eventbranche.nl