Pop Vriend Seeds haalt met Cultuurbooster alles uit jubileumjaar

blog
Door: Barbara van Baarsel
feb. 13, 2017

Lees de 5 tips van 60-jarig familiebedrijf dat de kracht van events omarmt.

De naam Pop Vriend is zeker geen onbekende in het Noord-Hollandse Andijk. Al 60 jaar naamdrager van het familiebedrijf Pop Vriend Seeds, zadenveredelaar van onder andere spinazie, bonen en rode bieten. Een mijlpaal om stil bij te staan en vooruit te kijken. Dat is exact wat CEO Lara Timmerman voor ogen had. En meer dan dat: “Ja, ik wilde het vieren met onze 75 medewerkers, maar bovenal wilde ik de festiviteiten koppelen aan een inhoudelijke component; het moest hoe dan ook bijdragen aan een betere onderlinge verbinding in de organisatie en ik wilde aan onze cultuur werken.”

Een verdiende Gouden Giraffe Award in de categorie Interne Events bevestigt dat een combinatie van vieren en verdiepen heel goed werkt. Lees hoe D&B Eventmarketing en Pop Vriend Seeds alles uit het jubileumjaar hebben gehaald. 

Herdefiniëren van kernwaarden

Op het verlanglijstje van Lara stond bovendien dat zij de kernwaarden van het bedrijf wilde herdefiniëren: “We hebben in de laatste jaren afscheid genomen van de ‘oude garde’ en veel nieuwe mensen mogen verwelkomen. Je ziet dat de waarden in een bedrijf dan organisch ontstaan. Onze ‘oude’ familiewaarden waren door de groei en de nieuwe collega’s niet meer zo vanzelfsprekend en soms ook toe aan vernieuwing. Daarom wilden we deze waarden met elkaar herdefiniëren. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wat ‘onze manieren’ zijn, hoe wij bij Pop Vriend Seeds werken. Als klein bedrijf dat internationaal opereert in de 'Champions League' is dat cruciaal. We moesten aan de slag om erachter te komen wie we zijn en vooral ook willen zijn in de toekomst.

Jubileum combineren met Cultuurbooster

In de zomer van 2015 googlede Lara eens op de termen cultuur en jubileumevents en kwam zo terecht op een felroze artikel van D&B Eventmarketing (D&B) over de kracht van events in cultuurtrajecten. “Een jubileum gebruiken als springplank voor ambities sprak mij enorm aan.” Niet veel later zat Lara aan tafel met Pieter Bas Boertje en Nieske Castelein van D&B. Nieske is gespecialiseerd in internal branding en kon de jubileumactiviteiten die D&B samen met Pop Vriend Seeds bedacht, inzetten om de cultuur van het bedrijf te boosten. Met als doel: de kernwaarden in de hoofden en harten van alle medewerkers laten leven.

Feel the Beat van Pop Vriend Seeds

Begin 2016 werd er een nulmeting gedaan; een kort onderzoek waar onder andere gevraagd werd naar de persoonlijke drijfveren, mogelijke verbeterpunten voor het bedrijf en het eerste gevoel bij de geformuleerde waarden. Zo was er een duidelijk vertrekpunt en wisten we wat de medewerkers van PVS belangrijk vonden. Ondertussen kreeg de jubileumkalender vorm, ook door gebruik te maken van de bestaande activiteiten zoals een zomerbarbecue. Pieter Bas: “Mensen vinden het prettig dat bestaande – herkenbare – events onderdeel worden van een dergelijk traject en bovendien is het wat ons betreft niet meer dan logisch alle activiteiten in een jubileumjaar te koppelen aan het overkoepelende thema.” In dit geval: Feel the Beat van Pop Vriend Seeds.

Vieren en Verdiepen

De jubileumkalender bestond uit twee elementen: Vieren en Verdiepen. Om het jubileum te vieren was er een barbecue, een jubileumontbijt, een POP-up Restaurant in een eigen kas, Pop Vriend Seeds maakte een klantfilm en als klap op de vuurpijl ging het bedrijf drie dagen op pad tijdens een jubileumweekend waarbij de waarden een belangrijke rol speelden. De verdiepingsslag werd gemaakt met een verbindend HR-traject door onder meer een zogenoemde Popgroep samen te stellen; vijf mensen die als klankbord dienden binnen de organisatie. En ook werd in het eerste kwartaal een Heartbeats Survey gedaan onder alle medewerkers om gezamenlijk de heartbeats – de nieuwe kernwaarden – te kunnen formuleren. De resultaten werden weer tijdens een ‘fun-moment’ (de barbecue) gedeeld. In het derde kwartaal volgden gesprekken met alle medewerkers over de heartbeats in het POP-up Restaurant in de velden van PVS. Deze werden - geheel in lijn met het thema - de Heartbeat Sessies genoemd. Aan het einde van het jaar kon concreet geëvalueerd worden met de 0- en de 1-meting.

 

De resultaten

Een intensief jubileumjaar waarin veel gevierd is, maar ook een verdiepingsslag is gemaakt. “Het effect van evenementen en de cultuurbooster is dat iedereen de heartbeats kent en het duidelijk is welk gedrag erbij hoort. Dat zit ‘m in de kracht van herhaling en daar helpt de jubileumkalender goed bij. Inmiddels zijn de waarden ook onderdeel van onze HR-benadering en beoordelingsgesprekken. Het dwingt ons MT door te gaan op deze goede weg. We trekken het thema verder door in onze communicatie en branding,” vertelt Lara. Pieter Bas: “Ook voor ons is dit weer een mooie casus geweest; het nodigt uit tot een volwassener manier van samenwerken. We zien ons steeds meer als adviseur en procesbegeleider, naast onze expertise in creatie en productie. Wat hier heel leuk aan is én goed werkt is het geïntegreerde element: mensen betrekken bij de doelstellingen en ambities van het bedrijf. En zo in co-creatie de kalender te ontwikkelen. Met het bredere draagvlak dat je daarmee creëert kun je ook werkelijk aan de slag met cultuur en focus hebben op relaties om zodoende nóg meer uit je evenement te halen."

D&B wint Gouden Giraffe Award

Als kers op de taart werd het Cultuurboostertraject van Pop Vriend Seeds bekroond met een Gouden Giraffe Award (de eventvakprijs) in de categorie Interne Events.

Wil jij ook meer uit je event halen?
Download gratis de D&B Cultuurbooster of de D&B Jubileumbooster of één van de andere D&B boosters. Bekijk ook de Pop Vriend Seeds case.

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management