Amsterdam City Swim 2023
ALS Community Event
In 2020 nam D&B Eventmarketing de organisatie van de Amsterdam City Swim op zich. Het evenement om zo veel mogelijk geld op te halen voor de strijd tegen de dodelijke ziekte ALS was zijn glans aan het verliezen en het aantal deelnemers en de fundraising liep terug. In de afgelopen jaren hebben we de ACS getransformeerd: van sportief fundraisingevent naar een krachtig ALS Community Event. Onze aanpak? Deelnemers zwommen niet alleen voor de kick, maar voor échte mensen, échte verhalen. Patiëntenverhalen stonden in de spotlights. Resultaat? Een ongekende stijging in betrokkenheid én donaties. Tegen alle verwachtingen in: 75% meer sponsorgeld opgehaald dan in 2019!
Daar zijn we natuurlijk apetrots op! We krijgen er zelfs internationale erkenning voor met een Silver World’s Best Event Award van Bea World Experience!
3.000 deelnemers 44 Wave Heroes en 70 aanwezige patiënten 56.714 donaties 1,755 miljoen euro opgehaald
ALS kreeg een gezicht en een stem
Om de transformatie in te zetten hebben we kritisch gekeken naar het eventconcept en de eventjourney. Met een grote verandering: het omdraaien van de zwemroute zodat iedereen op het eventterein samenkomt. Ook kreeg het merk een herpositionering met een rebranding waardoor nieuwe sponsoren, zoals Basic-Fit en VERSACE, werden aangetrokken.
Voor de campagne krijgt ALS een gezicht en een stem. De echte helden, de patiënten zelf, staan centraal. Door hun verhalen te delen, zijn zij het hart en de ziel van het evenement. De patiënten van nu zijn helaas niet meer te redden maar door hun verhalen weet iedere zwemmer, vrijwilliger en donateur dat we moeten strijden om deze ziekte de wereld uit te helpen. Op 3 september sprongen 3000 zwemmers uit Nederland en 22 andere landen de Amsterdamse grachten in. In 30 ploegen van elk 100 zwemmers, die we 'Waves' noemen. De patiënten werden Wave Heroes, de sponsors Wave Sponsors en de zwemmers Wavemakers. Zij doken niet alleen de grachten in voor de sportieve prestatie, spanning of de ervaring; zij zwommen voor mensen als Henk, Arnaud en Ellen.
Het vieren van het leven
Op de dag zelf was de saamhorigheid van de krachtige community voelbaar. Samen strijden en samen het leven vieren. Langs de route werd er massaal aangemoedigd, bij de finish was de emotionele lading van dit evenement goed zichtbaar en op het Marineterrein werd het leven gevierd met heerlijke muziek van OG3NE en de Dames Draaien Door. De voorzitters van Stichting ALS en het bestuur van de Amsterdam City Swim bedankten alle aanwezigen. En aan het eind van de succesvolle dag kreeg stichting ALS de cheque met het opgehaalde bedrag van ruim 1,7 miljoen euro overhandigd. Iets dat alleen gerealiseerd kon worden door de inzet van deze community. Door alle deelnemers, de crew, BN’ers, mediapartijen en andere betrokkenen.