Vollenhoven
Co-creatie Club V
Vollenhoven, een groeiend familiebedrijf midden in de energietransitie, heeft als doel om niet alleen mee te groeien met de industrie, maar ook om een cultuur te creëren waarbij medewerkers zich nog meer trots voelen op het bedrijf. Best lastig, want veel medewerkers van Vollenhoven werken op tankstations in Brabant, Limburg en Zeeland. En ieder station heeft z’n eigen subcultuur.
De vraag aan D&B Eventmarketing: hoe kunnen we zorgen voor meer trots, verbondenheid en werkgeluk voor de medewerkers van Vollenhoven
Club V Werkgeluk 7% gestegen Clubhuissessies Co-creatie
Creatief concept als basis
De koers van Vollenhoven was een ontwikkeling van een procesgerichte aanpak naar een nog meer mensgerichte focus. D&B ontwikkelde een creatief concept en programma dat daarop de nadruk legde. Passend bij een warm familiebedrijf als Vollenhoven. Inspelend op dat wat de medewerkers van Vollenhoven belangrijk vinden; gastvrijheid voor de klanten op de stations, goed samenwerken, autonomie en waardering krijgen. Het ging over meer dan alleen het dagelijks werk; het ging ook over hoe de medewerkers zelf de gastvrijheid op de stations kunnen verbeteren, een diep gekoesterde wens van velen. Het concept dat we ontwikkelden vormde de basis voor een cultuur waar openheid, waardering, en persoonlijke ontwikkeling centraal staan.
Voor elkaar vooruit
We ontwikkelden het ‘paraplu-concept’ Club V, voor elkaar vooruit. Club staat symbool voor de bedrijfscultuur van Vollenhoven. Onder de noemer van Club V zijn er bestaande en nieuwe initiatieven ontwikkeld, allemaal gericht om het werkgeluk te verhogen en de verbondenheid te vergroten. Samen ontwikkelden we bijvoorbeeld een concept voor de jaarlijkse Gastvrijheid dag, die dit jaar zelfs een Gastvrijheid week wordt. Er worden regelmatig ‘Clubhuissessies’ georganiseerd waarbij de top 20 leidinggevenden ervaringen en tips uitwisselen.
Bij de recruitment van nieuwe medewerkers speelt het ‘Club V-gevoel’ een belangrijke rol. Ook werden er op regio niveau bbq’s georganiseerd, waarbij de teamleiders de medewerkers in het zonnetje zetten. Er is een Club V nieuwsbrief opgestart, de jaarlijkse Duurzaamheidsdag is gelanceerd en natuurlijk kon het Vollenhoven Clublied niet ontbreken. Maar het mooiste is dat er vanuit verschillende geledingen van het bedrijf nieuwe initiatieven ontstaan die zorgen voor verdere groei.
Meten = weten
Wat levert zo’n integraal concept nu op? Een jaar na introductie is het werkgeluk met 7% toegenomen, is het gevoel van te hoge werkdruk met maar liefst 14% gedaald en het gevoel van trots met 7% toegenomen. En daar zijn wij dan weer heel trots op! Deze activiteiten, versterkt door onze strategieën voor interne communicatie en engagement, hebben de manier waarop medewerkers zich verbonden voelen met hun werk en elkaar veranderd. De aanhoudende inspanningen van Vollenhoven om hun cultuur te verfijnen en te versterken, komen tot uiting in initiatieven zoals het Vollenhoven lied, de nieuwjaarsborrel met een pubquiz, en de ontwikkeling van personeel door middel van programma's zoals Insights. De focus op duurzaamheid, zichtbaar gemaakt door evenementen zoals de Duurzaamheidsdag, en de voortdurende aandacht voor werknemerstevredenheid en -ontwikkeling, onderstrepen de inzet van Vollenhoven voor zowel hun medewerkers als de bredere maatschappelijke context. Deze ontwikkelingen tonen aan dat onze aanpak niet alleen over verandering op korte termijn gaat, maar ook over het leggen van een fundament voor langdurige groei en welzijn.