Op 1 januari dit jaar veranderden we onze naam van Dechesne & Boertje in D&B Eventmarketing. What's in a name zou je zeggen. Toch waren er mensen die zich afvroegen of het wel zo verstandig was. Immers, met meer dan 30 jaar in het eventvak hebben we een behoorlijke naamsbekendheid opgebouwd.
De afgelopen zeven jaar hebben we D&B door de mindere jaren heen geloodst. Dat is gelukt! En dat ligt niet aan Dechesne of Peeperkorn of Boertje. Dat ligt aan de enorme inzet van ons team waarin ieder voor zich de schouders eronder heeft gezet. Zonder dit team zijn we niets. D&B bestaat omdat iedereen op zijn of haar eigen wijze het roze D&B DNA in zich heeft. Én een enorme liefde voor evenementen koestert.
Het liefst hadden Lennart en ik ons bedrijf dan ook Dechesne & Boertje & Peeperkorn & Ramaker & Verbeek & Van Aalen & Zwart & Lubbers-Dalhuisen & Roos & Boersma & Meydam & Bransz & Dijkema & Geursen willen noemen (en dan vergeet ik onze stagiaires én onze nieuwe collega’s per 1 april nog). Maar dat werd wel een beetje lang… en een hoge telefoonrekening voor iedereen die ons belt. Het is dus D&B Eventmarketing geworden.
Om buiten te winnen moet je eerst zorgen dat je het binnen voor elkaar hebt. Practice what you preach! Ons team is de grootste kracht van D&B en daarom koesteren we onze medewerkers. Door naar ze te luisteren en iedereen actief te betrekken bij onze bedrijfsvoering. Niet alleen bepalen we gezamenlijk onze strategie, ook tekenen we samen voor de gekozen koers. Dat, in combinatie met een groot enthousiasme voor het evenementenvak, is de enige manier om een bevlogen team te ‘bouwen’.
De laatste jaren worden wij door veel opdrachtgevers benaderd om de betrokkenheid van hun medewerkers te verhogen. Na jarenlange reorganisaties is de geest uit de fles. En staan de collega’s niet meer achter de ambities en de waarden die vaak van hogeraf opgelegd worden.
Bij dat laatste ligt volgens mij ook de crux. Betrokkenheid creëren ligt in eerste instantie niet bij een hoger salaris of een mooiere functietitel. Betrokkenheid begint met betrekken.
Het toesturen van een mooi boekje of nieuwsbrief over de nieuwe koers of de nieuwe waarden gaat niet helpen. Betrokkenheid bij je merk of je bedrijf krijg je als je je medewerkers als volwaardige collega’s beschouwt en hen laat meedenken over waar het bedrijf naartoe gaat. Van onderop dus en niet van bovenaf. Dat past ook bij deze tijd waarin mensen graag zinvol werk willen doen en als professional benaderd willen worden.
Mijn advies is dan ook: maak gebruik van het enorme potentieel dat je in huis hebt. Je zult verrast worden.
Een event is een zeer krachtig communicatie-instrument om betrokkenheid te creëren en beleving aan een boodschap te geven. Het is live en daarmee is er gelegenheid te reageren en in gesprek te gaan. Bovendien kun je emotie meegeven aan je verhaal, een enorme kracht van events. En als laatste: betrokkenheid kun je op allerlei manieren in de eventcampagne verwerken. Daar zijn heel veel interactieve (werk)vormen voor te bedenken. Dat wist de oude wijsgeer Confucius al eeuwen geleden:
Lees meer van de hand van Pieter Bas op events.nl