Door de eenvoudige aantrekkingskracht van vraag op aanbod ontstond de D&B Cultuurbooster in samenwerking met D&B Eventmarketing en branding agency BR-ND. Nieske Castelein, die nauw betrokken is bij BR-ND én D&B vanuit haar onderneming, is gespecialiseerd in internal branding en heeft een grote passie voor live communicatie: 'uiteindelijk gaat het om het echte contact.' Mede-eigenaar van BR-ND, Kim Cramer, voegt vanuit haar expertise in de wetenschap hier aan toe dat je positief gedrag kunt stimuleren door met gevoel te beginnen: 'een live ervaring is daar bij uitstek het juiste middel voor.'
Pieter Bas, Kim en Nieske zagen in dat zij elkaar verder konden helpen door de krachten te bundelen. Daar waar Pieter Bas in 2015 op zoek was naar een 'product' om het voor opdrachtgevers eenvoudiger te maken met de Werkkostenregeling om te gaan, vulden Kim en Nieske dit aan met een strategische insteek. Een methode waarmee organisaties op een laagdrempelige en leuke manier de strategische uitgangspunten en waarden eigen kunnen maken, activeren en vieren.
Organisaties kunnen de D&B Cultuurbooster inzetten wanneer ze op zoek zijn naar een wervelend event om gemeenschappelijke waarden te activeren. Of als de missie, visie en kernwaarden bepaald zijn en nog tot leven gebracht moeten worden tijdens een energieke bijeenkomst. Maar ook als ze voor de uitdaging staan een nieuwe strategische koers te varen en daarom met de medewerkers de dialoog willen aangaan over het bestaansdoel. Nieske: 'iedere klant heeft zijn eigen situatie, een eigen vertrekpunt. Een booster kan dan enorm veel energie geven om door te pakken.'
Kim adviseert om het event niet als een momentopname te zien, maar als een activiteit waarbij de nieuwe strategie of een andere boodschap al vooraf in een traject wordt meegenomen. 'Zo wordt het event onderdeel van de langere termijndoelstelling.' Nieske voegt hieraan toe: 'betrokkenheid begint met betrekken. Als je wilt dat je samen met medewerkers de organisatie vormt, betrek hen er dan in een vroeg stadium bij.'
'Juist met een evenement kun je de cultuurverandering in gang zetten. Dan is het wel van belang om richting aan te geven en iedereen op dezelfde manier mee te nemen. Hoe? Dat is een eeuwenoud middel: haal de troepen bij elkaar!', zo legt Nieske uit. Kim: 'precies, het is een ultieme kick-off en de beste manier is live. Bij een echte transformatie heb je meerdere grotere en kleinere events nodig, maar zo’n kick-off kan wel een vliegende start als effect hebben.' Nieske kent D&B al sinds zij als opdrachtgever 'zaken deed' met het Muidense bureau. In die tijd vond zij het team van D&B al creatief en innovatief en in haar optiek is dat nog steeds zo: 'D&B is het enige bureau dat zo'n product of methode heeft ontwikkeld. Nu is het tijd dat alle organisaties inzien dat events een ingang kunnen zijn om het over cultuur te hebben.'
Wanneer je als opdrachtgever de D&B Cultuurbooster inzet, volgt een stappenplan onder begeleiding van D&B en BR-ND. In vijf stappen komt het bedrijf terecht bij 'Live the Culture' waarbij bijvoorbeeld een manifest dat tijdens het event zelf is gecreëerd, kan worden gedeeld: een handige leidraad waar mensen naar kunnen leven/werken. En nee, dit zijn geen opgelegde waarden, maar juist waarden waar iedereen - in welke functie dan ook - aan heeft meewerkt in de eerdere stappen (Ask the Culture, Discuss the Culture, Set the Culture, Celebrate the Culture). Samen met de hele organisatie maakt het bedrijf een eerste stap in de toekomst.
D&B Eventmarketing heeft een Little Pink Book geschreven waarin je kunt lezen hoe je door inzet van de D&B Cultuurbooster van medeWerkers medeMerkers maakt. Dat is belangrijk omdat een aantrekkelijk merk steeds meer het resultaat is van het gedrag van organisaties dan van hun reclamecampagne. Een positieve cultuur is je belangrijkste goed, ook voor je imago. In het Little Pink Book lees je hoe de strategie van iedereen wordt en hoe je dat als organisatie kunt vieren met een event dat gemeenschappelijke waarden activeert.