Een concept in 8 seconden

blog
Door: Femke Ramaker
feb. 5, 2015

Ik heb ooit een opleiding Conceptontwikkeling gedaan, via de VEA. De begeleiding werd gedaan door oudreclame man Joop de Boers, een man die continu creatief denkt. Hij gaf o.a. ook het boekje uit: Eerste Hulp bij Creativiteit. Hij gelooft dat je creativiteit kunt trainen. Dat je, als je het vaak doet, ook steeds sneller op ideeën kunt komen.

Om dat te bewijzen, gaf hij ons 8 seconden-opdrachten.

Tijdens een lesdag onderbrak hij de sessie en gooide er een 8 seconden opdracht in. We kregen een papier met de blanco kant naar boven en de tijd startte op het teken van Joop. Vaak kregen we een beeld, zonder toelichting. En in 8 seconden (8 seconden, tel je mee?) moesten we er middelenvrij, een concept voor bedenken. Mijn hart klopte altijd harder, adrealine steeg en iedereen dacht 'oh nee, ik krijg niets verzonnen'.

Maar uiteindelijk had iedereen met die tijdsdruk, wél een concept. De een iets sterker dan de ander. Vaak kregen we dan nog 1 minuut om er nog een slag in te slaan en deelden het met de groep. Als ik daarna mijn conceptje aan de buurman overhandigde, was het heel interessant hoe die het concept weer verder oppakte. En zo had je met de hele groep in slechts 5 minuten tijd, 18 concepten aan de hand van één beeld. Heel inspirerend en een concreet bewijs dat je onder tijdsdruk ook hele goede ideeën kunt produceren.

Sindsdien verras ik mijn creatieve collega's af en toe met een 8 seconden opdracht, of studenten tijdens een gastcollege. De schrik is er altijd, maar de verrassing is groot als blijkt dat het resultaat leuk, inspirerend en anders dan verwacht is.

Hierboven een afbeelding die ik altijd graag gebruik.
Ga jij de uitdaging aan? De tijd start nu!

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management