'Als eventmarketing bureau moet je het lef hebben om ook zelf een relatiemarketing concept te introduceren'. Soms zijn er van die momenten die jaarlijks terugkomen en die je doen beseffen hoe snel het leven gaat. Zo stond ik vanmorgen, net als ieder voorjaar, bij wijnhandel Sauter om samen met wijnmeester Merijn Corsten de zeven rosé's voor de D&B Rosé te bepalen.
Dat zorgde ervoor dat ik even weg mijmerde en moest denken aan al die D&B Rosé's die we al weer sinds 2008 organiseren. In dat jaar bedachten we dat we een eigen relatie-event wilden hebben. Immers, het is leuk om voor je klanten relatiemarketing concepten te ontwikkelen, maar dan moet je ook het lef hebben om zelf een concept in de markt te zetten. En ik kan u zeggen: dat is niet makkelijk, om als eventmarketing bureau voor jezelf een evenement te bedenken. Dan word je dus kritisch...
Na een lange brainstorm en met hulp van trouwe klanten kwamen we op de D&B Rosé: een jaarlijks event waarin we de lente vieren en rosé drinken. Om onze klanten en ambassadeurs te laten voelen hoe belangrijk zij voor ons zijn en om ze te laten zien dat wij mooi dingen maken. Om te delen wat ons op dat moment bezighoudt. Rosé & D&B passen bij elkaar: ze zijn immers beiden vrolijk, sprankelend én roze!
We dagen onszelf telkens weer creatief uit om een spannend programma rond ons jaarthema te bedenken. Het is voor ons het spannendste event van het jaar, want een eventbureau, dat schept verwachtingen. En onze gasten hebben al een hoop gezien.
D&B Rosé is altijd een combinatie tussen een officieel moment met inspirerende inhoud en een informele rosé-proeverij op het terras voor ons kantoor in Muiden. Tijdens deze proeverij kiezen we de D&B Rosé van het jaar, die we tijdens de zomer bij onze relaties langs kunnen brengen.
D&B Rosé is heel persoonlijk: we zijn die dag zelf gastheer of -vrouw, dat blijft een bijzondere ervaring. Leerzaam ook. D&B Rosé is een van de momenten in het jaar waarop wij contact maken met onze relaties. Opdat klanten ons leuk vinden.
En elkaar. Daar gaat het ons om. Zodat er in de loop der jaren een vriendenclub om ons heen ontstaat. Een warme club mensen die er elke lente weer naar uitziet elkaar te ontmoeten.
De afgelopen jaren zijn er allerlei thema's en tientallen sprekers en rosé's de revue gepasseerd. Zo begonnen we in 2008 met workshops in ons eigen pand en een rosé proeverij voor de deur. In 2009 verhuisden de workshops, door de grote belangstelling, naar allerlei kroegen en restaurants in Muiden. En liepen we daarna naar ons kantoor voor de proeverij.
In 2010 bedachten we dat we de, op dat moment, belangrijkste spreker op het gebied van eventmarketing wilden hebben. De naam Joseph Pine werd genoemd, de Amerikaanse bedenker en schrijver van 'The Experience Economy'. Maar zou je zo'n goeroe kunnen krijgen, en ook nog op een betaalbare manier? Dan moet je dus een beetje geluk hebben.
Via linkedin werd 'Joe' benaderd en een paar maanden later stond hij in de Grote Kerk van Muiden voor een overvolle kerk. Daarna dronk Joe natuurlijk een glaasje mee. In 2011 hadden we het '6x6-concept' bedacht: 6 inspirerende sprekers die elk 6 minuten spraken over het thema 'vindingrijkheid'. Onderbroken door vogelfluiter Geert Chatrou. De vijfde editie van D&B Rosé werd bekroond met de eventprijs Gouden Giraffe in de categorie creatief voor het concept 'Pluk Geluk'. Een bijzondere experience op het eiland Pampus waar iedere gast zijn of haar eigen geluksmoment vond. In 2013 sloegen we een jaartje over vanwege ons 30-jarig jubileum dat we op een andere manier vierden in de voormalige kruitfabriek Explore. En 2014 hadden we een pop-up editie in ouderwets Franse sferen met een provencaalse foodtruck.
In 2015 hebben we onze relaties een 'boost' gegeven. Met vier totaal verschillende topsprekers die elk een 'talk' in TEDx-stijl hielden: fotograaf Jimmy Nelson, trompettist André Heuvelman, geluksexpert Kim Cramer en communicatiespecialist Jan Driessen. En natuurlijk gingen we rosé proeven, zeven in totaal. Uit 5 verschillende landen: Hongarije, Spanje, Italië, Portugal en uiteraard Frankrijk. En net als ieder jaar waren we weer 'rete' zenuwachtig. Het blijft toch altijd een uitdaging of we al die leuke relaties, ambassadeurs en potentiële klanten kunnen verrassen.
Eén ding is ieder jaar opvallend: de winnende D&B Rosé is meestal een lichte 'grijsroze' rosé uit de Provence.