We zitten middenin de evolutie van Experience Economy naar Transformation Economy. Wat moeten merken en bureaus doen om mee te kunnen in die shift. Joe Pine gaf tekst en uitleg tijdens een groot interview op het kantoor van D&B Eventmarketing: "Dat begint bij het besef en het uitdragen van de juiste positionering: ons vak is onderdeel van gedragsverandering en de transformation business."
Joe Pine kwam in 2022 naar Nederland en nam een halve dag de tijd om in gesprek te gaan met EventBranche.nl in samenwerking met en op kantoor van D&B Eventmarketing. Hij nam ons mee van 30 jaar Experience Economy naar The Transformation Economy. De vraag die bij die shift hoort, is natuurlijk: hoe moeten bureaus en merken/bedrijven zich aanpassen aan deze shift. Pine is kraakhelder: "Make your income, depend on the customers outcome."
Pieter Bas Boertje D&B Eventmarketing reageert: "Dat doet D&B zeker! Wij maken de ‘samenstelling’ van ons bureau steeds completer met allerlei andere disciplines dan creatie en projectmanagement. Daarmee kunnen we onze opdrachtgevers nog beter adviseren en ondersteunen in de employee en customer journeys rondom hun live evenementen en digital experiences. Denk dan aan experts op het gebied van internal branding, relatiemarketing, video, design, social media, communicatie, et cetera. Deze beweging zie je ook in de rest van de eventbranche waarbij eventbureaus steeds meer diensten gaan aanbieden."
"Zonder WC Eend te worden die vertelt hoe goed WC Eend werkt, zien wij dat, in de huidige complexe wereld waarin we overdonderd worden met communicatiesignalen, de kracht en authenticiteit van evenementen overduidelijk onderkend wordt en budgetten voor het ‘evenementen kanaal’ steeds groter worden. Dat is ook begrijpelijk in een wereld waarin het alsmaar moeilijker wordt om de aandacht van je stakeholders te trekken en waarin deze stakeholders steeds moeilijker te ‘grijpen’ zijn nu ze niet alleen maar op kantoor werken, allerlei andere interesses in hun leven krijgen en we ook nog eens te maken krijgen met een mondiger én krappere arbeidsmarkt waarin binden en boeien tegenwoordig op nummer 1 staat van de CEO-lijstjes. Daarbij worden de bezoekers kritischer in hun afweging om naar een event(reeks) te komen en moet je meer bieden in het evenement en krijgt de experience een grotere rol."
"Dat betekent volgens mij voor de bureaus - die goed luisteren naar de markt, die zich verplaatsen in de doelgroep én die heel wendbaar zijn in alle veranderingen - dat er een gouden toekomst is. Waarbij we uiteraard realistisch moeten zijn en alert moeten blijven voor de enorme kostenverhogingen in ons vak en de grote uitdagingen die onze opdrachtgevers hebben in de extreem uitdagende economie die we volgend jaar zullen meemaken."
Dit was alweer het laatste deel uit de interviewreeks van Joe Pine en Pieter Bas Boertje. Hieronder kun je alle delen nog een keer terugkijken.
- 30 jaar Experience Economy: beleving is de sleutel tot aankoop
- Experiences, Covid en de Digital Shift
- Experiences, data en customizen
- The Transformation Economy: wat is het?
- The Transformation Economy en generatie Z
- Wie is de Disney van The Transformation Economy?
- Wat moeten merken en bureaus doen?
Bron: Eventbranche.nl