Joe Pine neemt ons in 6 video's mee van The Experience Economy naar The Transformation Economy. Van beleving naar gedragsverandering. In een gesprek met Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl en NEXTLIVE op het kantoor van D&B Eventmarketing geeft Pine in aflevering 4 antwoord op de vraag: wat is dat eigenlijk The Transformation Economy?
"Transformatie was natuurlijk altijd al een onderdeel van The Experience Economy. Wat gebeurt er als je een beleving volledig persoonlijk maakt: dat krijg je transformatie. Belevingen die we inzetten om ons te helpen onze doelen te bereiken: van overgewicht naar fit, om een betere golfer te worden, etc. Kijk maar eens naar de explosie van de coaching-business. Transformations zijn gebouwd bovenop experiences, die je inzet om mensen te begeleiden naar gedragsverandering. The new you business", aldus Joe Pine, de godfather van The Experience Economy tijdens het interview op kantoor bij D&B Eventmarketing.
We legden de uitspraken van Joe Pine voor aan Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing.
"Erg leuk dat we bij dit onderwerp aangekomen zijn, dit is helemaal ons ‘stokpaardje’. De Transformation Economy staat voor mij voor de ‘next level’ van de experience economy. Van experience, naar betekenis (purpose), naar transformation economy. Persoonlijk vind ik dat in het verhaal van Joe de balans doorslaat naar de individuele transformatie. De consument die op zoek is naar de ‘live changing experience’. Denk dan aan voorbeelden als een verzekeraar die niet alleen verzekeringen verkoopt maar ook online platforms met coaches inzet om verzekerden mentaal fit te houden. Of een spectaculaire rijvaardigheidscursus van Volvo in noord-Zweden. Of de sportschool waar je een sportcoach krijgt toegewezen om een ‘ander mens’ van je te maken."
"Volgens mij kan je deze ontwikkeling ook (en misschien wel juist!) doortrekken naar de groeps- en bedrijfstransformaties. Bedrijven die in deze tijd allemaal, meer of minder radicaal, moeten veranderen. Dat houdt niet meer op. Bedrijven zullen zich ieder moment weer moeten kunnen aanpassen aan de snel veranderende omgeving. En daar kunnen events een heel krachtig middel bij zijn."
"Events zijn een geweldig moment om mensen in een ‘toestand’ te brengen waarin ze openstaan voor veranderingen. Om een boodschap van het hoofd in het hart te brengen. Immers, bij driedimensionale communicatie worden alle zintuigen beroerd. Waarmee de boodschap van de ‘afzender’ veel intenser ervaren en daarmee beter ontvangen wordt. Organisaties kunnen daar slim gebruik van maken in de planning van hun communicatie. Daarbij is het wel belangrijk te onderkennen dat alleen het event de verandering niet gaan bewerkstelligen. Daar heb je een reeks van goed op elkaar afgestemde communicatie momenten voor nodig."
"Wij merken dat de eventvragen steeds strategischer worden. Sinds corona zitten veel bedrijven in een verandering van strategie of positionering. Daar komt bij dat, met het hybride werken, het minder voorkomt dat iedereen tegelijkertijd op kantoor is en daarmee de binding met de organisatie verwatert. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de schaarse momenten dat het hele bedrijf bij elkaar is en je in korte tijd je stakeholders voor je boodschap moet winnen. Een mooie ontwikkeling voor ons vak dus!"
- 30 jaar Experience Economy: beleving is de sleutel tot aankoop
- Experiences, Covid en de Digital Shift
- Experiences, data en customizen
- The Transformation Economy: wat is het?
- The Transformation Economy en generatie Z (coming soon)
- Wie is de Disney van The Transformation Economy? (coming soon)
Bron: Eventbranche.nl