Hoe D&B het schaap met 8 poten vindt én bij zich houdt

Actueel
aug. 25, 2022

Ons roze bureau bestaat volgend jaar alweer 40 jaar en in die vier decennia zijn we flink gegroeid. In omvang, maar vooral ook in professionaliteit. De branche verandert in rap tempo en vraagt ook steeds meer van eventprofessionals. Geen schaap met 5, maar eentje met 8 poten hebben we nodig. Wij vinden dan ook dat we goed voor hen moeten zorgen en dat er tegenover het harde werken een professioneel personeelsbeleid moet staan. In dit artikel laat Operationeel Directeur Josine Lixon-Verbeek zien op welke thema’s we focussen in onze professionaliseringsslag en hoe deze aanpak helpt om medewerkers voor langere tijd aan ons te binden.

Zelf kwam Josine 16 jaar geleden als eventmanager in dienst bij D&B, als één van de 12 medewerkers. Inmiddels is ze Operationeel Directeur en bestaat het team uit 35 eventprofessionals. “Ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk,” lacht ze. “de groei zorgt dagelijks voor uitdagingen en ik krijg energie van het vinden van oplossingen.”

Buiten winnen = binnen beginnen

Een van die oplossingen is het concreet maken van de favoriete slogan van D&B: ‘buiten winnen = binnen beginnen’. “We willen allemaal eventprofessionals aan boord, maar daar moet wel iets tegenover staan. Een fijne werkplek, leuke collega’s, tools om goed te kunnen functioneren, een uitdagende functie, waardering in aandacht én salaris en de mogelijkheid om door te groeien.”

Roze HR-beleid 

Een blije medewerker heeft echter meer nodig dan een maandelijks salarisstrookje. “In samenwerking met HR-professionals van VIE people hebben we daarom ons HR-beleid geprofessionaliseerd om de employee journey te laten kloppen,” aldus Josine. Deze roze aanpak van D&B Eventmarketing rust nu op drie pijlers:

1. Onboarding

“Starten bij D&B is volgens ons een feestje en nieuwe medewerkers zijn dan ook de eventmanagers van hun eigen onboarding. Een goed event organiseren kost tijd, dus bij D&B trekken we 90 dagen inwerktijd uit. Niet in drie dagen onderdompelen in alle info en daarna kijken of iemand weer komt bovendrijven. Hiermee zorgen we voor een zachte landing voor medewerkers in het algemeen én de verschillende functies in het bijzonder. 


Roze carwash
Aan de hand van een checklist neemt iemand zelf de regie tijdens de roze ‘carwash’. Eventmanagers hebben bijvoorbeeld andere informatie nodig dan creatieven om hun functie uit te kunnen voeren. Deze input is gedeeltelijk gedigitaliseerd, zoals een ‘proud heritage’-video van 40 jaar D&B, maar het merendeel doorloop je LIVE met een collega. Meelopen met alle afdelingen is overigens een verplicht onderdeel, net als het D&B Examen en de inhuldiging.” 

2. Performance

“In deze pijler draait het om prestaties en de ontwikkeling van onze medewerkers. Zo voeren wij geen ouderwetse jaarlijkse beoordelingsgesprekken meer, maar gaan we elke maand even kort om de tafel om te polsen of de koers moet worden bijgesteld. We sturen aan op meer eigenaarschap voor het resultaat. Op een persoonlijke pagina van de LEARNED-tool heeft elke medewerker overzichtelijk zijn of haar voortgang staan. Ze kunnen zelf om 360 graden feedback vragen aan collega’s en gesprekken inplannen,” vertelt Josine. 


D&B Academy
Naast groeien door feedback, kunnen de eventtoppers met de D&B Academy hun kennis en kunde naar een hoger niveau tillen. “Elke functiegroep organiseert maandelijks een sessie, van storytelling tot activerend schrijven en van presentatietraining tot logistieke tips. Soms duren de sessies twee uur en soms een hele dag.”  


Vitaliteit verbeteren
“We mogen nieuwe generaties niet laten opbranden omdat we teveel van ze vragen,” vindt Josine. “Ik streef echt naar een arbeidscontract met een langere houdbaarheid dan 5 tot 6 jaar en daarvoor is het nodig om te investeren in de vitaliteit en het werkplezier van je medewerkers. Iedereen heeft daarin andere behoeftes, dus daarom krijgt elke D&B-er jaarlijks een mooi budget om te besteden bij Oopkop; de marktplaats met het beste en meest diverse aanbod in mentale gezondheid voor werkend Nederland. Van coaches tot psychologen en van ademwerk tot slaapsupport; iedereen mag zelf bepalen waar hij of zij het budget aan besteedt.”


Digitalisering
Tot slot zijn de werkprocessen door JSR onder de loep genomen en ondersteund voor Office 365. “Op die manier kunnen medewerkers door digitaal samenwerken efficiënter werken, wat hun werkplezier en de productiviteit ten goede komt. Denk aan werken met planner, de verschillende systemen die aan elkaar gekoppeld zijn, etc; als dat eenmaal goed is ingericht, kun je heel veel tijd en frustratie besparen.”

3. Rewarding

De evenementenbranche heeft geen CAO en er bestaat niet zoiets als een vast salarishuis. Wij hebben dat daarom zelf opgesteld; door diversiteit te creëren in functies en financieel te kunnen groeien, bieden we medewerkers perspectief.

Daarna gelooft Josine ook heilig in ‘work hard, play hard’. “Naast incidentele feestjes, zoals het winnen van een Gouden Giraffe en de activiteiten die elk team organiseert, hebben we vaste momenten om iets te vieren,” vertelt ze. “Zo starten we het jaar met een kick-off waarin we het team betrekken bij onze koers, vieren we op 14 februari onze verjaardag door hamburgers te eten, gaan we elk jaar op “uitje” met het hele team, trappen we het nieuwe eventseizoen in september af met een BBQ en sluiten we het jaar met een kerstviering. Op deze momenten staan we echt even stil bij tegenslagen en successen, om samen onze schouders eronder te zetten en - met een roze bril op - weer door te gaan!”


Wil jij het team van D&B Eventmarketing komen versterken? Leuk! Kijk snel op de vacaturepagina voor de mogelijkheden.

 

 

 

 

 

 

 

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management