Natuurlijk, het is een ontzettend heftige periode. Voor de wereld, voor Nederland en zeker voor onze branche. De negatieve cijfers komen schreeuwend op ons af en voor de ‘glas half leeg’ denkers kunnen we maar beter de handdoek in de ring gooien. De boel staat op scherp…
Dat is echter ook iets positiefs. Dit is de tijd om snel na denken over de relevantie van het vak, de positie van ons bedrijf binnen dat vak, maar ook over je eigen rol. Hoe blijven wij en ik van toegevoegde waarde?
Ik (Jorryt van der Haar) ben iemand die gek is op feiten, op feiten gebaseerde argumenten en zaken zo objectief mogelijk te bekijken. Dat is lastig in deze periode. Sommige dingen weten we zeker, maar het is vooral veel gissen op basis van een onduidelijk toekomstperspectief. Lastig, maar feitelijk betekent dat een mooie kans: oplossingen bedenken binnen de kaders die we nu kennen en daar zo creatief mogelijk in te zijn.
In een crisis word je gedwongen om kansen te zien en daarbij behorende innovaties te versnellen. Plannen die al een tijdje op de plank lagen, worden ineens kansen. Die moeten zo snel mogelijk concreet en uitgevoerd worden want iedereen weet het: het geeft een heerlijke gevoel als je ergens de eerste mee bent!
Het is gaaf om te zien hoe innovatief en creatief onze branche is. In de eerste 2 weken heb ik al 1.001 initiatieven voorbij zien komen. Binnen onze innovatieclub van D&B, de D&Beyond, sturen we nog dagelijks updates, want: innovatie staat nooit stil.
En dan begint de grote convergeerfase. Welke initiatieven houden stand en zijn echt interessant voor ons? Je komt in aanraking met nieuwe partijen, nieuwe mogelijkheden en het wordt soms pijnlijk duidelijk hoeveel je eigenlijk nog niet wist. Boeken lezen, uren in de krochten van het internet doorbrengen op zoek naar unieke oplossingen en vooral heel veel kennis delen met je collega’s. Iets waar je normaal misschien wel jaren voor nodig hebt, doen we nu in weken!
Ik ga er ontzettend goed op. Verplicht omdenken. Een ongewenste reset die deuren opent om ons bedrijf alleen maar sterker, innovatiever en dus toekomstbestendiger te maken. Over 5 á 10 jaar kijken we terug op dit moment en denken we: wat was het naar, maar wat heeft het ons veel gebracht!
Jorryt van der Haar
Creatief Conceptontwikkelaar bij D&B Eventmarketing.