“We kregen zelfs complimenten van Mark Rutte”

blog
sep. 23, 2019

Daniëlle van de Mortel van Attero over stomende relatie-events
 
De één houdt de banden warm door een jaarlijks golftoernooi, de ander verwelkomt klanten en leveranciers op de beursvloer. Hoe je het ook aanpakt: relaties zijn van groot belang en moeten gekoesterd worden. Daniëlle van de Mortel van afvalverwerkingsbedrijf Attero organiseerde afgelopen jaar maar liefst drie relatieversterkende evenementen met ondersteuning van D&B Eventmarketing en deelt haar ervaring graag met jou.

Van links naar rechts: D&B Senior Projectmanager Lisanne, Opdrachtgever Daniëlle van de Mortel van Attero en D&B Projectmanager Krista

“We zijn de grootste afvalverwerker van Nederland, maar bijna niemand kent ons,” grapt Daniëlle van de Mortel van Attero. “Wij rijden namelijk niet door de straten om afval op te halen, maar verwerken de opbrengst wel. En nee, afval wordt zeker niet allemaal verbrand! We hebben ingenieuze machines die zelfs slazakjes van vleeswarenschaaltjes kan onderscheiden en vervolgens recyclet. Daarnaast leveren we stroom aan het net en stoom aan bijvoorbeeld Shell. Je hoort het al, onze relaties variëren van afnemers tot afvalbrengers en van werklui in overalls tot adviseurs in nette pakken.”

Tijdelijk extra ondersteuning

In het afgelopen jaar opende Attero een nieuwe stoomturbine in Moerdijk (die voor circa 400.000 (!) huishoudens elektriciteit uit restafval produceert) en een kunststofrecycling-installatie (Polymeren Recycling Plant, afgekort PRP) in het Drentse Wijster. Ook bestaat het bedrijf in 2019 90 jaar, wat reden temeer is voor een feestelijk evenement. “Ik ben een echte aanpakker en kan hard werken, maar drie van dit type evenementen in één jaar ging boven mijn pet,” lacht Daniëlle. “We nodigden drie organisatiebureaus uit voor een pitch en toen was al snel duidelijk dat we met D&B Eventmarketing verder wilden.”

“Zij stellen écht de vraag achter de vraag!”


Topduo zorgt voor helderheid

“Hun stokpaardje is dat ze de vraag achter de vraag stellen en dat doen ze ook écht. Gewoon een event voor de fun is voor hen niet genoeg als ze zien dat je er meer uit kunt halen. Sabine (Commercieel Directeur) en Pierre (Creatief Conceptontwikkelaar) zijn een topduo; terwijl hij druk aan het tekenen was, zorgde zij er met vragen als ‘Wat moeten de mensen meekrijgen?’ en ‘Wat is er zo bijzonder aan de fabrieken die worden geopend?’ voor dat ikzelf ook helderder kreeg wat onze communicatieboodschap was.”

Twee openingen, één opzet

De stoomturbine en de PRP zijn twee heel verschillende installaties, maar de opening ervan kon prima volgens dezelfde opzet. “Why change a winning format? We startten plenair met de opening en een rondetafelgesprek in een DWDD-achtige setting, gaven een rondleiding door de fabriek en sloten af met een heerlijke lunch. De thema’s van beide openingen verschilden wel. Waar we bij de PRP minder mogelijkheden hadden om het thema ‘Circular Economy Is Now’ in de hele beleving terug te laten komen, konden we met ‘Attero op Stoom’ alle kanten op. Zo serveerden we steamed buns, brachten we de banden van de aanwezigen op spanning zodat ze ‘op stoom’ terug naar huis konden en schonken we koffie uit stomende ketels.”

“Ik heb geleerd dat hoogwaardigheidsbekleders je agenda bepalen”


Complimenten van Mark Rutte

Bij beide openingen wilde Attero per se een sleutelpersoon de openingshandeling laten verrichten. “We hadden onze zinnen gezet op Mark Rutte voor de stoomturbine en Frans Timmermans voor de opening van de PRP. Dat is gelukt, maar het betekende wel dat zij de agenda bepaalden.” Dat resulteerde in een krappe deadline, want toen Mark Rutte groen licht gaf, waren er nog acht weken tot het event. “Ondanks de korte termijn verliep de organisatie vlekkeloos. We kregen zelfs complimenten van Mark Rutte en zijn Chef Protocol; ze hadden het contact voorafgaand aan het event als heel prettig ervaren en ze merkten zelden dat een event zo soepel verliep. Daar was ik wel heel erg trots op natuurlijk.”

Beetje knullig

De opening van de PRP liep ook op rolletjes, op de openingshandeling na. De plastic regranulaat korrels bleven steken in de bak boven het logo waardoor dat maar half zichtbaar werd. Frans Timmermans schudde aan de bak om het weer te laten lopen en hoewel de genodigden dat vooral grappig vonden en het voor een goede sfeer zorgde, zag het er op de beelden wat knullig uit. “Mijn manager en ik stonden echt met de handen in het haar en ik baalde er wel een beetje van, maar nu kan ik er wel om lachen. Ik heb hier wel van geleerd dat je nooit een openingshandeling moet doen die je niet kunt testen!”

Betrokkenheid begint bij betrekken

Bij beide openingen waren ook de fabrieksmedewerkers uitgenodigd, waardoor het publiek een mooie doorsnede van de diversiteit van Attero’s relaties was. Daniëlle: “Ik vind het belangrijk dat iedereen betrokken is en hoewel dat soms lastig is met tientallen vestigingen en meer dan 800 medewerkers, was dit een geslaagde poging.”

Jubileum optimaal inzetten

Het liefst had Danielle het 90-jarig jubileum ingezet om een internal branding campagne te kunnen voeren, maar de directie koos voor een op zichzelf staand familiefeest. “Sabine en Pierre hebben een mooie jaarkalender gepresenteerd die liet zien hoe we het jubileum optimaal konden inzetten om medewerkers en externe relaties bij Attero te betrekken. Het uitvoeren van het hele jaarplan is niet gelukt maar waar het kon heb ik het thema doorgevoerd in de communicatie-uitingen, zodat alle activiteiten meer één geheel werden.”

Attero Power Festival

Wel of geen internal branding; het Attero Power Festival voor het personeel kwam er en was een waanzinnig succes. “Hoewel ik zelf ook 80 uur per week werkte om dit festival voor elkaar te krijgen, wist ik precies wat ik aan D&B had. Ze hebben het uitnodigingstraject en het contact met de leveranciers uit handen genomen; dat scheelt al zoveel communicatie! Daarnaast hebben ze proactief meegedacht over slimme oplossingen. Zo stelden ze bijvoorbeeld een alternatieve tentenconstructie voor, waardoor we niet 300 gaten van 2 meter diep in het beton hoefden te boren. Bijzonder prettig, haha!”

Geen drempels

De ervaring die Daniëlle met D&B had, werd met de drie evenementen ruimschoots geëvenaard. Zeven jaar geleden viel het roze bureau op door netjes terug te koppelen dat het voor het gestelde budget niet de kwaliteit kon bieden waar het voor staat. Met een nieuw, realistisch budget begon hun samenwerking. En diezelfde kwaliteit staat nu nog steeds hoog in het vaandel. “We hebben veel complimenten ontvangen na afloop van alle drie de evenementen en beide openingen zijn met een 9 beoordeeld. Maar ook toen op een bepaald moment in het traject iets even niet zo lekker liep, stond D&B voor me klaar. Ik belde op om dat te bespreken en het werd keurig opgelost. Heel fijn als dat gewoon kan en je geen drempel voelt om de telefoon te pakken.” Danielle is vol lof over de samenwerking. “D&B is super persoonlijk, oprecht geïnteresseerd, goed bereikbaar, flexibel en geduldig. Ik vind het bijna jammer dat we de komende twee jaar geen grote evenementen gaan organiseren, maar mocht dat wel het geval zijn dan weet ik direct wie ik ga bellen!”

Geschreven door: Marjolein Theunissen - Onlein

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management