Bij D&B Eventmarketing werken mensen met verschillende achtergronden en uit verschillende vakgebieden, om zo fris mogelijk naar een event-vraag te kunnen kijken. Als we Creatief Conceptontwikkelaar Pierre van Veldhoven mogen geloven, is het echt een feestje om de wereld door zijn ogen te bekijken! Vandaar dat hij in deze blog een eerste selectie opvallende projecten, objecten, campagnes en activaties met je deelt die hem recentelijk opvielen en volgens hem goed toepasbaar zijn op een event. Enjoy the trip…
Ik laat mij al mijn hele carrière inspireren door uiteenlopende vakgebieden en disciplines zoals kunst, dans, reclame, muziek, technologie, architectuur, mode en subculturen. Daardoor kijk ik anders naar de wereld om mij heen en zie of hoor ik vaak dingen die anderen over het hoofd zien. Denk aan kleine details op gebouwen, mensen, micromomenten of gesprekken op straat, die ene opvallende kop of zin in een artikel, etcetera.
Precies twee jaar geleden maakte ik als (online) reclame-creatief de overstap naar de eventwereld. Best spannend, omdat de twee branches veel raakvlakken, maar ook heel veel vak-eigen skills hebben. Dus elke dag is er weer één om goed rond te kijken, te luisteren en te leren. Daarnaast voel ik mij lekker fris in dit vak en zie het echt als een uitdaging om het te verrijken met mijn unieke visie en ervaringen vanuit de reclame. Vandaar Pierres Perfect Picks voor jou!
De Israëlische kunstenaar Daniel Rozin is een meester in het ‘out of the box-denken’. Hij maakt installaties en sculpturen die reageren op de aanwezigheid en positie van de toeschouwer. Hij maakt daarbij gebruik van onconventionele objecten en materialen, zoals pompoms, hout, speelgoedtrollen, pinguïns, etc)
Een installatie als deze op je event (idealiter aangepast aan het product van de klant) is een perfecte activatie en conversation starter en/of eyecatcher.
Hoe je een alledaags product kunt veranderen in iets compleets anders...
Adam Besanta heeft de bekende witte oordopjes van Apple gebruikt om een geluidskunstwerk te creëren dat fungeert als een soort interactieve afscheiding in de ruimte: White Curtain. Uit elk oordopje komt hetzelfde geluid, waardoor er een soort hypnotiserende ruis ontstaat. Persoonlijk had ik het spannender gevonden als uit elk oordopje een uniek geluid of boodschap kwam, die de bezoekers dan interactief konden ontdekken.
Dit kunstwerk nodigt uit om de experimenteren met andere vormen. Stel, de klant heeft een heel bijzonder product, dan kun je daar op deze manier iets bijzonders mee doen. Creëer bijvoorbeeld een ‘nieuwe wereld’ of een beleving met dat product als basis. Dit kan als activatie worden ingezet of als sfeermaker tijdens een event.
‘Iedereen Beroemd’ is een programma van de Vlaamse Publieke Omroep en dagelijks op één te zien. Ik kijk graag naar dit programma omdat er elk seizoen kleine format-pareltjes in zitten die tegelijkertijd simpel als briljant zijn. Dan weer euforisch, dan weer vol op de emotie en altijd een genot om naar te kijken! Dit programma is héél erg inspirerend als het gaat om het bedenken van authentieke ‘acts’ of een activiteit op een event.
In dit voorbeeld zien we: de ‘Blind Jam’, de video legt uit hoe het werkt…geniet!
‘Real Time Exception Spotting’ is een Artificial Intelligence-activatie die tijdens de New York Fashion Week 2018 gedurende één dag mensen die op straat liepen ‘scande’, om te kijken wie er fashionwise echt uitsprong (als ‘exception’) in vergelijking met de rest.
Als het AI-systeem jouw kledingstijl eruit pikte als echt opvallend en anders - als een uniek voorbeeld voor anderen - dan werd je beloond met een paar nieuwe New Balance sneakers.
Een supercoole techniek met legio ontwikkelmogelijkheden in de nabije toekomst, wat mij betreft. Stel je eens voor hoe je in combinatie met een andere opkomende techniek - ‘facial recognition’ - hier écht hele innovatieve dingen mee kan doen op events. Ik ga er in elk geval eens goed over nadenken!
“There is something uplifting about taking the everyday world and making it momentarily magical.” Dit vind ik een super inspirerende quote van de Engelse kunstenaar Alex Chinneck. Het verwoordt en beoogd ook precies wat ik altijd zelf voor ogen heb als ik aan een concept werk voor de klanten van D&B.
Je werkt met bestaande elementen, mensen en locaties en maakt daar een nieuwe inhoudelijke en visuele mix van die als bijna een ‘nieuwe’ wereld gaat voelen…waar de bezoekers weer fris en geïnspireerd uit komen, het gevoel hebben dat zij iets heel bijzonders hebben meegemaakt en nog heel vaak aan terugdenken. Live impact maken!
Alex Chinneck doet dit door tijdelijke architecturale illusies te creëren in de publieke ruimte. Altijd humoristisch en verwonderd!
Implementatie-mogelijkheden op events zie ik genoeg: denk aan het podium, entree van de locatie, een aparte omgebouwde ruimte op het event, als onderdeel van een activatie/ opening, een object op de weg naar het event of in combinatie met de eigen locatie van klant. The sky is the limit :)