In het boek LIVE! kijkt D&B Eventmarketing door verschillende brillen naar het evenement. Hiervoor schakelden zij onder meer corporate antropoloog Danielle Braun in.
In ‘LIVE!’ vind je een combinatie van inzichten uit de antropologie, biologie, psychologie en marketing. Door vanuit verschillende disciplines te kijken naar een evenement, krijgt de lezer een goed beeld van wat er precies gebeurt met bezoekers van een evenement. ‘Het mooie van dit boek is dat D&B Eventmarketing dan nog een stap verder gaat. Het bureau legt uit hoe organisaties de inzichten kunnen vertalen in een evenement waarmee zij hun doelstellingen kunnen behalen. De lezer begrijpt na het lezen van dit boek wat wel en niet werkt, maar ook waaróm dat zo is’, zegt Danielle Braun. ‘Daarnaast vertellen diverse opdrachtgevers van het bureau wat een evenement teweeg heeft gebracht in hun organisatie. Door deze interessante praktijkvoorbeelden komt het eventvak echt tot leven. Dit boek geeft een boost aan het vak.’
De 'makers' van LIVE! met Danielle Braun in D&B roze.
De antropologische kijk heeft een prominente plaats in het boek gekregen. Braun: ‘Die keuze is begrijpelijk, want eigenlijk zijn we nog steeds tribale wezens. We vinden het prettig om met groepen mensen te leven die we kennen en we delen graag ervaringen met elkaar. Verre volkeren doen dat bij rituelen en in de Westerse wereld doen we dat bij evenementen. Het gaat daarbij om samenzijn, maar ook om rouwen en vieren. Een ritueel of evenement is nooit alleen maar ‘voor de leuk’. Het gaat om het versterken van de basis, het prikkelen van diepste overtuigingen van mensen. Dat doe je door een verhaal te vertellen, mensen in het hart te raken en mooie gezamenlijke ervaringen te creëren.’
Braun besteedt tijdens haar managementtrainingen ruime aandacht aan het nut van evenementen. Een evenement is één van de managementtools die CEO’s kunnen inzetten bij bijvoorbeeld veranderingsstrategieën. In haar trainingen behandelt Braun hoe CEO’s evenementen kunnen integreren met andere managementtools, zoals het HR-beleid. Braun merkt dat CEO’s steeds meer de potentie van evenementen ontdekken om een strategie te implementeren. ‘Er is een tijd geweest dat managers erg gericht waren op online communicatie. Zij komen er steeds meer achter dat dit niet hetzelfde effect heeft als ‘live communicatie’. Hiermee blijken organisaties beter blijvende veranderingen teweeg te kunnen brengen. Een evenement doet recht aan de menselijke behoefte aan diepgaand contact en om gezien te worden, waardoor de boodschap die tijdens het evenement wordt gebracht beter blijft hangen. Bovendien bieden evenementen CEO’s een podium om het verhaal van hun organisatie – in antropologische termen het totemverhaal - te vertellen.’
Danielle Braun is corporate antropoloog, directeur voor de Academie voor Organisatiecultuur en één van Nederlands topsprekers op congressen. Samen met Jitske Kramer schreef zij ‘De corporate tribe’. Het boek is managementboek van het jaar 2016 geworden. Meer dan 30.000 exemplaren gingen over de toonbank en dit jaar verschijnen er vertalingen van het boek in het Duits, Russisch en Vietnamees. Onlangs bracht zij ‘Da’s gek’ uit en in het najaar verschijnt ‘Building tribes’.
LIVE! is voor €25,- te bestellen via deze pagina.