Verschillende bloedgroepen werken onder leiding van bevlogen directeur steeds beter samen
"We wilden het gevoel van saamhorigheid vergroten," aldus Ivo van der Mark, Algemeen Directeur van het Cluster Bedrijfshuisvesting van Janssen de Jong Groep. Dit Cluster wordt gevormd door Hercuton, Remco Ruimtebouw, Hafkon International, ServicebouwPlus, pvvT en Ocmer. Bedrijven die gezamenlijk een oplossing bieden voor bedrijfshuisvestingsvraagstukken, maar ook bedrijven – met name Hercuton en Remco Ruimtebouw – die qua culturen ver uit elkaar lagen. Iets wat tot uiting kwam toen de organisaties letterlijk werden samengevoegd in één pand. "Ik dacht aan een feest of teambuildingsdag, even fysiek bij elkaar komen met alle verschillende 'bloedgroepen'."
Ivo raakte begin 2017 in gesprek met D&B Eventmarketing en aan tafel kwam het algauw tot een breder advies. “We kozen voor een traject waarin de doelstelling veel breder werd getrokken.”
Nieske Castelein, eventconsultant bij D&B, heeft samen met Ivo en zijn MT een kalender ontwikkeld met een aantal activiteiten gedurende een halfjaar, met als afsluitend event een personeelsfeest rond kerst. Het overkoepelende thema werd gedoopt tot ‘Kracht tot de Macht’.
In het voorjaar zijn er meerdere gesprekken geweest met het team van D&B om tot de juiste vragen te komen voor een nulmeting op het gebied van medewerkerstevredenheid. Hierdoor ontstond een duidelijk vertrekpunt. Vragen als ‘in hoeverre ben je op de hoogte van de andere organisaties?’ en ‘heb je het gevoel dat je samen een bedrijf vormt?’ vormden onderdeel van het onderzoek.
Op 23 juni werden de nieuwe kernwaarden gepresenteerd en de 0-meting aangekondigd door Ivo. Dit deed hij tijdens een informele Green Egg-barbecue slash kick-off met alle medewerkers in het eigen bedrijfspand. “Ivo deed dit met veel charme, hij kan mensen enthousiasmeren en meekrijgen met zijn positieve energie,” vertelt Nieske. Volgens haar is dat heel belangrijk voor de mate van impact van een dergelijk traject: “De Algemeen Directeur is een boegbeeld, dus moet hij die rol ook uitdragen op een prettige en motiverende wijze. Niet alleen de visie etaleren, maar iedereen er ook eigenaar van maken. Dat kan alleen als hij betrokken is van begin tot eind.” Ivo: “Ik ben van mening dat niet alleen het eindresultaat van het traject waardevol is, ook tussentijds vergaar je informatie die de organisatie (nog) verder kan brengen.”
Na de 0-meting bleek het bedrijf een overall cijfer van 7,5 te scoren op het gebied van medewerkerstevredenheid met de potentie om naar een 9 door te groeien. Om dat te realiseren stond er in november een teambuildingsdag op de kalender, genaamd Keetdag. “We hadden diverse activiteiten bedacht zoals een DJ-workshop en smoothies maken, maar de middag begon met een uitgebreide lunch aan een 70 meter lange tafel voor onze 150 medewerkers. Ik vond dat heel indrukwekkend om te zien, je zag dat dit al veel goed deed voor het gevoel van saamhorigheid.” Dan de naamgeving van deze dag, ook hier was over nagedacht: “We hebben altijd een bruin café gehad in het pand waarin we eerst alleen met Hercuton gevestigd waren. We wilden hier een gezamenlijk ‘clubhuis’ van maken, zodat iedereen zich er thuis kon voelen tijdens lunches, vergaderingen en activiteiten. En dus hebben we letterlijk op deze dag het café compleet verbouwd met elkaar. We zochten hier met name mensen voor die het minst timmeren, dames en heren van de administratie bijvoorbeeld. Zij werden begeleid door enkele ervaren medewerkers. En ja, ik heb ook mee staan klussen.” Bij een ‘clubhuis’ hoort bovendien een ‘clublied’ en zo werd op die dag in november het ‘keetlied’ bedacht met alle medewerkers. “Je zag echt de interactie tussen de verschillende bedrijven en dat zette zich voort toen we slechts een maand later het personeelsfeest met partners organiseerden.”
Na een toespraak van Ivo tijdens dit event waarin hij iedereen – inclusief partners – bedankte voor alle inzet, kon het feest beginnen. Met alles erop en eraan, met catering van het hoogste niveau, foodtrucks en live entertainment. “En dat allemaal in onze gezamenlijke bedrijfshal.”
In maart wordt de 1-meting door Nieske Castelein verspreid onder de medewerkers, zodat de ROI gemeten kan worden. Het responspercentage bij de 0-meting was 66% en zowel Nieske als Ivo gaan ervan uit dat deze hoger ligt bij de aanstaande survey. Ivo: “ik verwacht een verbetering, vooral op het intermenselijke vlak. We hebben meer een gevoel van ‘samen’ en ik zie dat de betrokkenheid aanzienlijk is gestegen.”
“Met een combinatie van communicatie en live momenten. We hebben de basis gelegd, een fundatie op het verder uitbouwen van een gezamenlijke cultuur. In die gezamenlijke cultuur hoort bijvoorbeeld ook een gezamenlijke vorm van communicatie. Daar gaan we dit jaar veel in investeren. Ook met trainingen zoals ‘motiveren & feedback geven’. En juist als je het hebt over ‘motiveren & feedback geven’ moet er sprake zijn van wederzijds respect, een vertrouwensband en een gevoel van ‘samen’. Dat zijn we intern steeds meer aan het bereiken, nieuwe verbindingen ontstaan. Dat geeft ruimte voor de volgende professionaliseringsslag.”
“Jazeker, anders was het feest gewoon een feest geweest. Nu hebben we maximaal resultaat bereikt door de doelstelling in een context te plaatsen en een aanloop te nemen. Zo bouw je spanning op. En verwachtingen. Je realiseert daarmee een blijvende herinnering, mede dankzij de kracht van herhaling. Wat mij betreft is de impact nu vele malen groter en blijvender.”
“Je kunt je boodschap en missie honderd keer opschrijven, maar de impact van live is een investering meer dan waard.”
“In deze tijd motiveer en enthousiasmeer je je mensen vooral als je tussen hen staat en zelf ook een faciliterende rol oppakt; eigenlijk vervul je daarmee direct de zorgtaak voor je organisatie.”
Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode
Foto's door FotoWoow