Samen met relaties de Zeedijk over om jezelf en elkaar nog beter te leren kennen
“Aan wie zou jij deze bloem geven en waarom”, hoor ik mijzelf vragen aan Conny, nadat we al 20 minuten stilzwijgend naast elkaar hadden gelopen. “Aan mijn vader, hij is dol op bloemen. Het maakt niet uit of het rozen, gerbera’s of anjers zijn, ze maken hem blij.” Ik vraag nog even door, want hoe oud is hij eigenlijk, woont hij in de buurt, en als zij - zoals ze zegt - elk weekend even langsgaat, dan zal de band wel sterk zijn tussen vader en dochter. Terwijl ik aandachtig luister, let ik ook op de dijk waar we op lopen, want hier en daar is het wat oneffen en loopt het schuin af. We worden soms in het gesprek onderbroken door een hek waar we overheen klimmen.
Het is de negende editie van D&B Rosé, het jaarlijkse eigen evenement van D&B Eventmarketing. Een zeer geliefd moment onder de relaties van het bureau, die werkelijk elke editie weer verrast worden. Zo ging het twee jaar geleden over energie, en werd het gezelschap onder meer geboost door fotograaf Jimmy Nelson in de Grote Kerk van Muiden. Vorig jaar stond iedereen na een ‘speurtocht’ midden in een circustent in het weiland om te luisteren naar elkaars ‘verhaal’. Verhalen die prikkelen, verwonderen en raken, zoals die van neuropsycholoog Margriet Sitskoorn en corporate antropoloog Danielle Braun. Alle edities worden altijd afgesloten met een informele roséproeverij, waar tevens de D&B Rosé van het jaar gekozen wordt.
Het eerste deel van het programma was ook deze keer weer totaal anders dan de eerdere edities. We maakten een lange wandeling, ofwel een reis, een ontdekkingstocht naar onszelf en steeds een ander persoon, met behulp van vragenkaartjes die het team van D&B tussentijds uitdeelde.
Een terugblik op het verleden (‘Wie was jouw eerste liefde’), een reflectie op het heden (‘Wat betekent water voor jou’) en een visie op de toekomst (‘Welke kwaliteit uit het verleden neem jij mee naar de toekomst’). Op deze laatste vraag zegt Marque: “Dat weet ik direct, dat is nieuwsgierigheid. Want wanneer je niet meer nieuwsgierig bent, sta je stil.” Ik denk ondertussen nog na over wat het water voor mij betekent. Ik zou willen zeggen ‘het leven, reflectie, vrijheid’, maar word afgeleid door een knalrode Canta met daarin een man en een vrouw met felroze papillotten in het haar. Het moet haast wel een gimmick zijn van D&B. Even later zie ik een jongen op een magenta-roze handdoek liggen, op een klein strandje. Hij heeft een handdoek ernaast gelegd, het lijkt alsof hij wacht op zijn wederhelft. Even vraag ik mij af of zelfs het koeiengeloei, de vlinder en de roze klaprozen geënsceneerd zijn. Dat is namelijk de kracht van D&B wat mij betreft: klanten en ambassadeurs laten voelen hoe belangrijk zij zijn, er alles voor uit de kast te trekken, hen te laten zien dat het bureau mooie concepten maakt en daarbij deelt wat hen zelf bezighoudt.”
Dat wordt duidelijk na de wandeling over de lange Zeedijk, die eindigt in de Grote Kerk van Muiden. Pieter Bas neemt het woord en vertelt over de gesprekken die hij had tijdens de wandeling, over Koen en Sandra bijvoorbeeld. Verder legt hij uit waar de inspiratie voor dit concept vandaan kwam: “Van de jarenlange dagelijkse wandelingen van mijn compagnon Lennart met zijn dochter Cato over de Limitische Heide. En een wandeling van 900 kilometer die ik dwars door Noord-Spanje naar Santiago maakte; de Camino Frances. Een wandeling die veel impact op mij heeft gehad en hééft. Ik ben namelijk gedwongen om uit mijn comfortzone te komen en de controle los te laten. En als je uit een vak komt waar ieder event gelijk staat aan het nemen van een penalty, die er altijd in moet - net zoals vandaag het geval, dan is dat loslaten best wel een uitdaging!” De ruim 80 aanwezigen lachen instemmend.
Pieter Bas vertelt verder, terwijl ik mij weer even op de Zeedijk begeef. Daar, met koptelefoons op luisterden we - met het uitzicht op het robuuste Muiderslot - naar de verhalen van Bert Boer, directeur van het kasteel. Met veel bevlogenheid nam hij ons mee, al wandelend, naar de beginjaren van het slot. Graaf Floris V liet het imposante slot bouwen in de dertiende eeuw, aan de monding van de Vecht. Met als hoofdreden het heffen van tol bij de schepen die vanuit Friesland en Scandinavië onderweg waren naar de destijds grootste stad van Nederland: Utrecht. Deze graaf was een markante persoonlijkheid met een grote ondernemerszin en veel creativiteit. Zelf maak ik de link naar D&B; het bedrijf weet al bijna 35 jaar opdrachtgevers te verrassen met unieke concepten, is na de crisis met evenveel passie voor het vak doorgegaan en zelfs weer gegroeid naar maar liefst 24 D&B-ers in het team.
De stem van Pieter Bas in de Grote Kerk wordt weer wat luider, ik ontwaak uit de dagdroom: “We zijn allemaal continu in beweging. Een beweging die we op dit moment allemaal maken: met elkaar, als collega’s, als concurrenten, met klanten en als branche. Gedreven door nieuwsgierigheid, op zoek naar nieuwe vormen. Een nieuwe manier om met onze events van betekenis te zijn.”
Na de woorden van Pieter Bas, met op de achtergrond een bijzondere en illustrerende film die via een draaiende maquette analoog tentoongesteld werd door kunstenaar Aldo Brinkhoff, was het dan tijd voor de jaarlijkse proeverij. We werden uitgenodigd op een Mediterraan terras naast de Grote Kerk met de zes sprankelende rosé wijnen om te proeven, fijne Franse hapjes, pittige kazen en Spaanse worsten. De borrel werd muzikaal opgeluisterd door de gipsy- en jazzband Pierre et les Optimistes. Er werd nog lang na gesproken over de bijzondere middag vol verdieping en ontdekkingen. En juist niet alleen met de mensen die je al kende, maar ook met hen die je beter had leren kennen tijdens de wandeling. Daarmee is de missie van D&B voor deze editie geslaagd te noemen: een inspirerende en verdiepende ontmoeting. Een ontmoeting die ráákt!
Fotocredits:Clickshots Fotomarketing & Evenementenfotografie.