Corporate antropoloog Danielle Braun: 'Wees je als eventmanager ervan bewust dat je magiër bent'
Om klanten en ambassadeurs te laten voelen hoe belangrijk zij zijn. Om hen te laten zien dat D&B Eventmarketing mooie concepten maakt én om te delen wat het bureau bezighoudt. Dat zijn de aanleidingen geweest om in 2008 D&B Rosé in het leven te roepen. ‘We dagen onszelf telkens weer creatief uit om een spannend programma rond ons jaarthema te bedenken. Het is voor ons het spannendste event van het jaar, want een eventbureau, dat schept verwachtingen. En onze gasten hebben al een hoop gezien,’ vertelt mede-eigenaar Pieter Bas Boertje.
D&B Rosé is altijd een combinatie tussen een officieel moment met inspirerende inhoud en een informele roséproeverij op het terras voor het kantoor in Muiden. Tijdens deze proeverij wordt de D&B Rosé van het jaar gekozen. Dat was ook het geval in dit voorjaar, toen 200 relaties van D&B Eventmarketing worden geraakt en geïnspireerd door drie sprekers en natuurlijk het epiloog: de roséproeverij in en voor het Event Huis in Muiden.
Eén van de drie sprekers was antropoloog Danielle Braun, oprichter van Academie voor Organisatiecultuur en auteur van het management boek van het jaar 2016: de Corporate Tribe, dat zij samen met zakenpartner Jitske Kramer schreef. Haar terugblik op D&B Rosé: ‘Het was geweldig om eraan mee te werken, ook omdat het op een hele mooie manier ‘over the top’ was. Het had alles in zich om een goed event te zijn en was met veel zorg gerealiseerd. Als antropoloog wil je dat een ritueel of evenement het buitengewone van het gewone onderscheidt. Je zegt als het ware tegen de gemeenschap - de tribe - en tegen je eigen hersenen: ‘let op, er gaat iets bijzonders gebeuren, wees waakzaam.’ Dat had D&B goed gedaan; het was bijna maf om via een roze loper door een koeienweide naar een grote tent te lopen, met om je heen roze vlaggetjes in koeienvlaaien gestoken. Genodigden werden op die manier een paar keer op een aangename manier verrast en in de war gebracht. Zo werden we losgetrokken, geprikkeld. Kortom: er gebeurde iets. Mensen verwachtten dit al van tevoren en deden moeite om zich mooi aan te kleden, je kon merken dat iedereen er zin in had en contact wilde maken. Dat is krachtig; D&B doet als organisator moeite en dan doen haar genodigden dat ook. Dan is er minder energie nodig om de schoonheid van de gebeurtenis samen te pakken.’
Voor haar werk als antropoloog bezoekt Danielle tribes over de hele wereld. ‘Het is een bijzonder beroep; we bekijken organisaties als tribes met het idee dat we allang weten hoe we moeten organiseren, veranderen, én hoe we relaties met klanten en medewerkers moeten onderhouden. We zijn het alleen vergeten in onze kantoren van beton. Daarom reizen wij over de wereld om ons eraan te herinneren en verhalen op te halen. Verhalen die van toepassing zijn in de boardroom en op de werkvloer.’
Als voorbeeld geeft ze het thema ‘ontslag’. In Nederland moffelen we een dergelijke gebeurtenis het liefst onder het kleed, zowel aan de werkgevers- als werknemerskant. Een ontslag is immers niet ‘leuk’, dus waarom zou je er aandacht aan besteden? Fout! Ook een ontslag zou gemarkeerd moeten worden in een organisatie. ‘Desnoods met bitterballen en bier en eventueel met een rituele ‘bureau-verbranding’. Waarom? Omdat het onderdeel is van de cultuur van de organisatie en het dus ook bij de ‘totem’ van het bedrijf hoort. Tijdens een afscheidsspeech heb je het ook over de mores van de organisatie; waar stond iemand voor en wat gaat er nu veranderen. Nog zo’n voorbeeld: ‘Invoeren van het nieuwe werken schijnen veel bedrijven nog steeds heel ingewikkeld te vinden. Eerst krijg je mensen het kantoor nauwelijks uit en daarna is het weer moeilijk om iedereen naar de maandbijeenkomst te laten komen. En dat terwijl nomaden al duizenden jaren op grote afstand met elkaar werken en het hen wel lukt om de Savanne af te reizen voor een gezamenlijke meeting.’
Nu komen we dichter bij live communicatie: meetings en events. De kracht van events zit volgens Danielle in het verhaal: ‘Een event is een moment waarop je het verhaal in herinnering brengt. Als je het van een op zichzelf staand event moet hebben, kom je er niet! Als organisatie moet je een doorlopend verhaal hebben en events zijn er om dat te markeren; om dat wat voor open doel ligt er keihard in te schoppen. Tijdens D&B Rosé heeft D&B Eventmarketing weer heel goed laten zien daar expert in te zijn.’
Wat het verschil is tussen bedrijven die het snappen en zij die dat niet doen? ‘De bedrijven die het begrijpen zijn continu in verbinding met de organisatie; alle medewerkers zijn verbonden met het verhaal. Dat doen zij door leiders die hen meenemen in het verhaal, door events, maar ook door de systemen zo in te richten dat het verhaalt ondersteund kan worden. Zo creëren die bedrijven dat iedereen bewust is van het hoe en waarom van de totem van de organisatie. De ziel. En dat zij daar ook over in gesprek zijn, de ene keer bij het koffieapparaat, de andere keer bij een event. Dat is geen bühneverhaal of een kunstje, dat is puur en daarmee onderscheidt een bedrijf die het snapt zich van de rest.’
In de categorie D&B Rosé Talk staat een spreker in de spotlight die te gast was op ons eigen relatie-event D&B Rosé. Ben je ook nieuwsgierig naar de andere artikelen? Lees dan het artikel met Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn 'Iedereen manipuleert de hele dag'. Of het artikel van Storyteller Theo Hendriks 'No Story, No Glory!'.